A IDENTIDADE DE UMA JAPONESA “RECÉM-CHEGADA” AO BRASIL: UM ESTUDO DE CASO

Autores

  • Yuki Mukai Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5212/uniletras.v30i1.187

Resumo

Este trabalho tem por objetivo analisar a identidade cultural de uma japonesa bilíngüe (japonês/português) que, casada com um brasileiro, mora no Brasil há cerca de doze anos. Verificamos que a informante está em processo de estabelecer uma nova identidade intercultural, flexível e estratégica, de acordo com a sua vivência, a qual difere tanto da identidade cultural dos japoneses monolíngües no Japão quanto da identidade dos nikkeis (imigrantes japoneses), inclusive isseis (primeira geração), que denominaram a si próprios koronia (colônia). Ou seja, o que a informante está construindo em termos de identidade cultural nacional é uma nova identidade peculiar no Brasil, que talvez nem os nikkeis no Brasil e nem os japoneses no Japão a possuam, ou seja, uma terceira cultura interacional, estratégica e identitária dos “japoneses recém-chegados (newcomers)” no Brasil.

 

Palavras-chave: Identidade cultural. Japonesa bilíngüe. Newcomer (recém-chegado). Nikkeis. Terceira cultura interacional.

 

The aim of this paper is to analyze the cultural identity of a Japanese bilingual woman (Japanese-Portuguese), who is married to a Brazilian and has been living in Brazil for about twelve years. We observed that the informant is in the process of establishing a new identity, with intercultural, flexible and strategic characteristics in accordance with her experience, which differs from the cultural identity of monolingual Japanese in Japan, from that of the nikkei (Japanese immigrants), and also from that of the isseis (first generation of Japanese immigrants born in Brazil), who called themselves koronia (Japanese immigrant colony). In other words, what the informant is constructing in terms of a national cultural identity is a new and peculiar identity in Brazil, which possibly neither nikkei in Brazil nor monolingual Japanese in Japan possess, i.e., a third culture, with interactive, strategic and identifiable characteristics that Japanese newcomers are creating in Brazil.

 

Keywords: Cultural identity. Bilingual Japanese. Newcomers. Nikkeis.

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